Paragraaf 2: Weerstandsvermogen en Risicobeheersing |
---|
2.1 Risicobeheer
Deze paragraaf beschrijft de voor de gemeente Scherpenzeel relevante financiële risico’s, uitgaande van de actuele situatie, zowel in- als extern. Risicomanagement is een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering van de gemeente. Hierdoor is het mogelijk om bij besluitvorming eventuele risico’s op een juiste wijze te wegen. Deze paragraaf start met een toelichting op het doel van risicobeheer. Daarna wordt het risicoprofiel uiteengezet door de benodigde weerstandscapaciteit te relateren aan de beschikbare reserves. Vervolgens worden de belangrijkste risico’s weergegeven. Het kader is vastgelegd in Nota reserves en voorzieningen 2015 en de Financiële verordening gemeente Scherpenzeel 2017.
2.2 Doel van Risicobeheer
Risicobeheer is gericht op het verschaffen van een redelijke mate van zekerheid ten aanzien van de realiseerbaarheid van de gemeentelijke doelstellingen, de beheersing van risico’s in bedrijfsprocessen en projecten, de betrouwbaarheid van de financiële verslaglegging en de naleving van relevante wet- en regelgeving. Bij het nemen van belangrijke beslissingen met een onzekere uitkomst worden de risico’s overwogen alvorens tot een besluit te komen. Hierbij wordt dus expliciet de mate van risicoacceptatie bepaald en worden de financiële risico’s die van invloed zijn op de beleidsuitvoering inzichtelijk en beheersbaar gemaakt. Door het inzicht in de risico’s worden de raad, het college en de organisatie in staat gesteld om op een verantwoorde wijze besluiten te nemen, zodat de risico’s nu en de risico’s gerelateerd aan toekomstige ontwikkelingen/investeringen in verhouding staan tot de vermogenspositie van de organisatie.
Niet alle risico’s laten zich financieel vertalen. Er zijn diverse risico’s die geen financiële gevolgen hebben, maar wel belangrijk zijn om in beeld te hebben. In deze paragraaf ligt de nadruk op de financiële risico’s omdat aan de hand daarvan het weerstandsvermogen wordt bepaald. Dit is een wettelijke verplichting die uit het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) komt.
Om inzicht in de risico’s van de gemeente te verkrijgen, is een risico-inventarisatie uitgevoerd die twee keer per jaar wordt geactualiseerd. Door een risicosimulatie wordt het benodigde weerstandsvermogen berekend. De weerstandsratio geeft de verhouding weer tussen de beschikbare en de benodigde weerstandscapaciteit. De beschikbare weerstandscapaciteit is een optelling van de algemene reserve, de post onvoorzien en de berekening van de onbenutte belastingcapaciteit. Op basis van het risicobeleid is het gewenste weerstandsvermogen bepaald door de risico’s te kwantificeren naar hun maximale financiële impact maal de kans dat het risico zich voor kan doen.
Voor de beoordeling is de onderstaande schaalindeling gehanteerd.
Kans op risico | Wegingsfactor | Omschrijving | |
---|---|---|---|
Klein | 1,00 | Onwaarschijnlijk | |
Middel | 2,00 | Aannemelijk | |
Groot | 3,00 | Waarschijnlijk |
Impact risico | Wegingsfactor | Hoogte risicobedrag (in €) | |
---|---|---|---|
Klein | 1,00 | < 50.000 | |
Middel | 2,00 | 50.000 – 250.000 | |
Groot | 3,00 | > 250.000 |
Kans x impact | Omschrijving | Grondslag wegingsfactor | Beheersmaatregel treffen? |
---|---|---|---|
1,00 | Zeer laag | 0,10 | Niet |
2,00 | Laag | 0,10 | Niet |
3,00 | Gemiddeld | 0,25 | Bewaken |
4,00 | Gemiddeld | 0,25 | Bewaken |
6,00 | Hoog | 0,50 | Beheren |
9,00 | Zeer hoog | 0,75 | Beheren |
2.3 Risico-inventarisatie
Het overzicht met de risico-inventarisatie is opgenomen in bijlage 3.
2.4 Weerstandscapaciteit
Weerstandscapaciteit | Rekening 2020 | Begroting 2021 | Rekening 2021 |
---|---|---|---|
Beschikbare weerstandscapaciteit | |||
Algemene reserve | 3.678.083 | 2.335.383 | 2.538.186 |
Post onvoorzien | 24.700 | ||
Onbenutte capaciteit OZB | 711.700 | 626.500 | 726.168 |
Beschikbare weerstandscapaciteit | 4.389.783 | 2.986.583 | 3.264.354 |
Benodigde weerstandscapaciteit | 1.575.000 | 1.575.000 | 1.812.870 |
Weerstandsvermogen | 2,79 | 1,90 | 1,80 |
Voor bepalen van het benodigde weerstandsvermogen zijn alleen de nu bekende risico's meegenomen. Indien er nieuwe projecten worden gestart, kan het risicoprofiel veranderen en daarmee dus ook het benodigde weerstandsvermogen.
Voor de kwalificatie van bovengenoemde ratio van het weerstandsvermogen wordt bij veel gemeenten onderstaande tabel gehanteerd:
Waarderingscijfers | Ratio | Betekenis | |
---|---|---|---|
A | > 2,0 | uitstekend | |
B | 1,4 - 2,0 | ruim voldoende | |
C | 1,0 - 1,4 | voldoende | |
D | 0,8 - 1,0 | matig | |
E | 0,6 - 0,8 | onvoldoende | |
F | < 0,6 | ruim onvoldoende |
2.5 Kengetallen
Om de horizontale verantwoording te versterken zijn gemeenten verplicht om een basis set van vijf financiële kengetallen op te nemen in de paragraaf weerstandsvermogen. De kengetallen vormen een verbinding tussen de verschillende aspecten die de raad in haar beoordeling van de financiële positie moet betrekken om daar een verantwoord oordeel over te kunnen geven. Zij leveren daarmee ook een bijdrage aan hun kaderstellende en controlerende rol. Het gebruik van kengetallen heeft geen functie als normeringsinstrument in het kader van het financieel toezicht door de provincies of het Rijk. Het gaat om de volgende kengetallen:
▪ Netto schuldquote
▪ Solvabiliteitsratio
▪ Grondexploitatie
▪ Structurele exploitatieruimte
▪ Belastingcapaciteit; woonlasten meerpersoonshuishoudens
Toelichting Kengetallen | |
Netto Schuldquote | De netto schuldquote geeft inzicht in het niveau van de schuldenlast ten opzichte van de eigen middelen. Het geeft zodoende een indicatie in welke mate de rentelasten en aflossingen op de exploitatie drukken. Bij leningen kan er onzekerheid bestaan of ze allemaal terug worden betaald. Daarom wordt bij de berekening van de netto schuldquote onderscheid gemaakt door het kengetal te berekenen, zowel inclusief als exclusief de verstrekte leningen. |
---|---|
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | |
Solvabiliteitsratio | Onder de solvabiliteitsratio wordt verstaan het eigen vermogen als percentage van het balanstotaal. |
Structurele exploitatieruimte | De structurele exploitatieruimte wordt bepaald door het saldo van de structurele baten en lasten en het saldo van de structurele onttrekkingen en toevoegingen aan reserves gedeeld door de totale baten uitgedrukt in een percentage. |
Kengetal grondexploitatie | Dit kengetal geeft weer hoe de waarde van de grond zich verhoudt tot de totale (geraamde) baten. |
Belastingcapaciteit: Woonlasten meerpersoonshuishouden | De belastingcapaciteit geeft inzicht hoe de belastingdruk in de gemeenten zich verhoudt ten opzichte van het landelijke gemiddelde. |
Beoordeling van de kengetallen
Een afzonderlijk kengetal zegt weinig over hoe de financiële positie moet worden beoordeeld. Zo hoeft een hoge schuld niet per se een nadelig effect te hebben op de financiële positie, maar is dat afhankelijk of en wat er aan eigen vermogen en baten tegenover die schuld staat en hoe groot de kans is dat de schuld weer wordt afgelost. Het is daardoor niet mogelijk om een individueel kengetal te gebruiken voor de beoordeling van de financiële positie. De kengetallen moeten altijd in samenhang worden bezien, omdat ze alleen gezamenlijk en in hun onderlinge verhouding een goed beeld kunnen geven van de financiële positie van een gemeente. De kengetallen zijn daarom gezamenlijk opgenomen in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing. Omdat de kengetallen in hun onderlinge relatie moeten worden bezien in de beoordeling van de financiële positie, worden deze voorzien van een toelichting.
Naast het opnemen van de uitkomst van de kengetallen vindt er ook een beoordeling plaats van deze kengetallen. Er is geen landelijke norm bekend. Er is voor gekozen om deze kengetallen te beoordelen aan de normering zoals de Provincie Gelderland deze hanteert (Brief Provincie Gelderland 7 oktober 2015). Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen categorie A, B en C. Categorie A geldt als minst risicovol en Categorie C als meest risicovol.
Conclusie uitkomst en beoordeling:
Het algemene beeld van de kengetallen van de gemeente Scherpenzeel is goed. De structurele exploitatieruimte is nu positief en sterk verbeterd ten opzichte van 2020. Ook de netto schuldquote ziet er goed uit. Het kengetal voor de grondexploitatie is enigszins gedaald. De solvabiliteitsratio is ook licht gedaald in 2021, maar nog steeds acceptabel.
Het kengetal voor de gemeentelijke belastingcapaciteit bevindt zich in categorie C (risicovol) omdat het totaal aan gemiddelde lasten hoger ligt dan het landelijk gemiddelde. Waarbij opgemerkt dient te worden dat de voorgeschreven werkwijze voor de totstandkoming van de cijfers gebaseerd is op een vergelijking van de gemeentelijke cijfers over 2021 met het landelijk gemiddelde van 2020.