De belangrijkste verschillen tussen begroting en rekening zijn:
Bestuur
Taakveld: | 0.1 | Bestuur | |
---|---|---|---|
Lasten | - 264.257 | Voordeel | De dotatie voor de voorziening pensioen wethouders en de dotatie voor wachtgeld vielen in 2021 lager uit. |
Lasten | - 43.946 | Voordeel | De kosten voor de raad bleven in 2021 onder begrotingsniveau. |
Lasten | - 26.835 | Voordeel | Diverse verschillen onder € 12.500. |
Lasten | - 335.038 | ||
Baten | - 32.016 | Voordeel | De dotatie voor de voorziening pensioen wethouders en de dotatie voor wachtgeld vielen in 2021 lager uit. |
Baten | - 32.016 |
Burgerzaken
Taakveld: | 0.2 | Burgerzaken | |
---|---|---|---|
Lasten | - 20.745 | Voordeel | Bij burgerzaken bleven met name de kosten voor software onder begrotingsniveau en kon het begrote budget voor burgerparticipatie niet gerealiseerd worden. |
Lasten | - 14.625 | Voordeel | Diverse kleine verschillen onder € 12.500. |
Lasten | - 35.370 | ||
Baten | 6.587 | Nadeel | Diverse kleine verschillen onder € 12.500. |
Baten | 6.587 |
Beheer overige gebouwen en gronden
Taakveld: | 0.3 | Beheer overige gebouwen en gronden | |
---|---|---|---|
Lasten | 14.308 | Nadeel | Diverse kleine verschillen onder € 12.500. |
Lasten | 14.308 | ||
Baten | - 27.630 | Voordeel | De baten uit diverse grondverkopen en huren lagen hoger dan begroot. |
Baten | - 27.630 |
Ondersteuning organisatie
Taakveld: | 0.4 | Ondersteuning organisatie | |
---|---|---|---|
Lasten | - 179.782 | Voordeel | Voor de belastingsamenwerking was 180k begroot, daar de samenwerking in 2021 nog niet gerealiseerd was, is dit budget niet besteed. |
Lasten | 12.335 | Nadeel | Diverse verschillen onder € 12.500. |
Lasten | 693.419 | Nadeel | De overige personeelslasten lagen met name door externe inhuur hoger dan begroot. De externe inhuur was mede het gevolg van de lopende fusiegesprekken. Een deel van deze extra kosten (248k) was begroot op taakveld 0.8 en was hieronder begroot bij belastingsamenwerking. Per saldo is het verschil 265k. |
Lasten | 525.972 | ||
Baten | - 16.559 | Voordeel | Dit betreft niet begrote baten voor uitgeleend personeel. |
Baten | - 5.692 | Voordeel | Diverse verschillen onder € 12.500. |
Baten | - 22.251 |
Treasury
Taakveld: | 0.5 | Treasury | |
---|---|---|---|
Lasten | - 1.740 | Voordeel | Diverse verschillen onder € 12.500. |
Lasten | - 1.740 | ||
Baten | 1.607 | Nadeel | Diverse verschillen onder € 12.500. |
Baten | 1.607 |
OZB woningen
Taakveld: | 0.61 | OZB woningen | |
---|---|---|---|
Lasten | - 1.994 | Voordeel | Diverse verschillen onder € 12.500. |
Lasten | 111.036 | Nadeel | Voor de uitvoering van de OZB zijn extra kosten gemaakt voor taxaties, afhandeling bezwaarschriften en software. |
Lasten | 109.042 | ||
Baten | 16.686 | Nadeel | De OZB-opbrengsten vielen 1,2% lager uit dan begroot. |
Baten | 16.686 |
OZB niet-woningen
Taakveld: | 0.62 | OZB niet-woningen | |
---|---|---|---|
Baten | 107.710 | Nadeel | De OZB-opbrengsten voor niet-woningen bleven beduidend achter bij de begroting. |
Baten | 107.710 |
Belastingen Overig
Taakveld: | 0.64 | Belastingen Overig | |
---|---|---|---|
Lasten | 752 | Nadeel | Diverse verschillen onder € 12.500. |
Lasten | 752 | ||
Baten | 1.646 | Nadeel | Diverse verschillen onder € 12.500. |
Baten | 1.646 |
Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds
Taakveld: | 0.7 | Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | |
---|---|---|---|
Lasten | - 248.436 | Voordeel | In de begroting waren stelposten opgenomen voor taakmutaties uit de algemene uitkering. Deze taakmutaties worden echter conform de regelgeving van de BBV verwerkt via resultaatbestemming. |
Lasten | - 248.436 | ||
Baten | - 666.342 | Voordeel | De baten uit het gemeentefonds vielen fors hoger uit door onder meer diverse COVID-19 gelden en nieuwe taken. Een deel van deze middelen was begroot onder taakveld 0.8. |
Baten | - 666.342 |
Overige baten en lasten
Taakveld: | 0.8 | Overige baten en lasten | |
---|---|---|---|
Lasten | - 216.258 | Voordeel | In de begroting waren de kosten voor extra personele inzet begroot op dit taakveld. De realisatie is verwerkt op taakveld 0.4. |
Lasten | - 216.258 | ||
Baten | 350.000 | Nadeel | De begrote COVID-19 middelen zijn verantwoord onder taakveld 0.7. |
Baten | 350.000 |
Vennootschapsbelasting
Taakveld: | 0.9 | Vennootschapsbelasting | |
---|---|---|---|
Lasten | 165.881 | Nadeel | In de 2e Firap was de te betalen Vennootschapsbelasting (VPB) verlaagd met 573k, uiteindelijk vielen de te betalen kosten toch hoger uit dan verwacht. Conform de afspraken rondom de reserve grondexploitatie, wordt dit verschil aanvullend gedekt uit de reserve grondexploitatie. |
Lasten | 165.881 |